Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

woensdag 7 december 2011

Kennut zijn dat ik u kan?

Kijk naar de kop op de website van Onze Taal.
'kennen slecht Nederlands'
Is dit correct Nederlands??


Mij dunkt van niet.
(Hoe moet de kop dan luiden? Reageer onderaan.)

Elk jaar schreef ik als docent Nederlands op het schoolbord het volgende zinnetje:

"Kennut zijn dat ik u kan?"

Veel lieve Leidse scholieren keken me aan met een blik van: wat is daar mis aan? Dat is toch goed?  Ik schreef verder:

"Jan Willem kwam ik laatst tegen in de stad. Kon jij hem ook?"
"Ken het zijn dat jij die regels van het kofschip niet kan?"

Hoe was het ook al weer?
Kennen= weten, kennis hebben aan, herkennen
Hoofdtijden kennen: kennen-kende-gekend
Kunnen= in staat zijn, vaardigheid hebben
Hoofdtijden kunnen: kunnen-kon-gekund



5 opmerkingen:

  1. Jammer van de toelichting die je geeft wanneer het om kennen en kunnen gaan. De kop gaat over het hebben van vaardigheden met betrekking tot de Nederlandse taal (moet dat trouwens wel met een hoofdletter?).
    Kennen zou dus kunnen moeten zijn. Dan nog vind ik het geen fraaie kop. Maar dat is dan weer de afweging tussen de lengte van de koptekst of een fraaie volzin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ....wanneer het om kennen en kunnen gaaN...?
    zullen we maar "gaat" schrijven?
    Goed, grapje, dat was natuurlijk een tikfout!

    Nu het probleem:
    Door de koptekst slechts met één woord uit te breiden wordt de zin wel mooi.

    Vlaamse Turken en Marokkanen kunnen slecht Nederlands spreken.

    Mooier is :
    Vlaamse Turken en Marokkanen spreken slecht Nederlands, maar dan mis je die kennen/kunnen situatie waar het om draaide in dit vraagstuk.

    henk d
    hoofddorp

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vlaamse Turken en Marokkanen kennen slecht Nederlands

    beter:
    ... beheersen de Nederlandse taal slecht (voor een kop iets te lang eigenlijk)
    ... spreken slecht Nederlands
    ... zijn slecht in de Nederlandse taal
    ... hebben moeite met het Nederlands

    Trouwens, Nederlands schrijf je met een hoofdletter (alle afleidingen van een aardijkskundige naam -dus ook de talen- schrijf je met een hoofdletter )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wanneer ik het artikel lees gaat het niet alleen over spreken. Er staat " .... begrijpt weinig of niets van een Nederlandstalige folder ... "

    BeantwoordenVerwijderen
  5. terecht opgemerkt, het gaat ook over lezen

    BeantwoordenVerwijderen