Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

donderdag 15 november 2012

Watte? Zit in een doosje!

Op Meldpunt.nl  kwam ik een taalobservatie tegen waarover ik het eerder had:


Het lagedrukgebied wat deze kant op komt.

of

Het wad wat bescherming nodig heeft.


Iemand schreef de redactie van Meldpunt.nl:

Goedemiddag, Ondanks bevestiging door Nederlandse docenten (oud én jong!)in mijn omgeving dat misplaatst gebruik van 'wat' in plaats van 'dat'(zoals in 'Het lagedrukgebied wat deze kant opkomt') écht niet kan, lijkt het of deze fout in meer dan 80% van de gevallen gemaakt wordt. Politici, geïnterviewden uit alle bevolkingslagen, ja zelfs presentatoren en weerberichters, het doet er niet toe: 'wat' overheerst. In geschreven teksten iets minder, omdat de slordigheid dat extra opvalt. Om mijn ergernis te spuien heb ik het NOS-journaal rechtstreeks gemaild, met de voorbeelden van die avond erbij. Geen enkele reactie tot nu toe, en de weermannen watten vrolijk door, terwijl het me toch niet al te ingewikkeld voor ze lijkt, hun eigen standaardteksten te corrigeren. Wat te doen?

Het voorbeeld hierboven wat  de bezorgdheid weergeeft over de wat-ziekte kan eindeloos worden uitgebreid. Het is een taalslordigheid wat moet worden voorkomen.

N.B. rode wat=dat 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten