Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

woensdag 15 mei 2013

Met een schoon schip beginnen



Politicoloog Krauwel op de radio:

"Het is goed dat een nieuwe bewindspersoon met een schoon schip kan beginnen."

Dat vind ik ook. Ik hou van schone schepen. Maar ik hou ook van een schone lei.
Ik hoef echter mijn lei niet schoon te maken, want ik heb een ipad. Dus de nieuwe uitdrukking moet anno 2013 luiden:

Ik wil een nieuwe start maken, ik wil met schone ipad beginnen. Je hebt daar speciale doekjes voor.

Weet de jeugd nog wat een lei is?
Of varen aan leizijde? Wat is dat?

By the way: welke uitdrukkingen haalde meneer Krauwel door elkaar?

3 opmerkingen:


  1. Schoon schip maken & Met een schone lei beginnen.

    Onze deskundige had zijn zin ook als volgt kunnen formuleren:
    Het is goed wanneer een bewindspersoon begint nadat er op zijn departement eerst schoon schip is gemaakt.

    henkd hoofddorp

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @henkd
      Dan duren kabinetsformaties helemaal een eeuwigheid!

      Verwijderen
  2. Overigens: als taalgrap best leuk, maar zo in onbruik geraakt en slechts bekend bij een kleine groep, dat ik graag benadruk dat de correcte spelling LIJzijde is, ofwel die kant van een schip waar de wind naar toe waait, dit in tegenstelling tot de loefzijde.
    Of onderschat ik nu schromelijk de lezers van deze blog?

    BeantwoordenVerwijderen