Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

vrijdag 15 januari 2010

Sterker nog wordt vaak gebruikt, sterker nog: ik hoor het de hele dag

"Sterker nog" is een uitdrukking die ik de laatste tijd opvallend vaak hoor. Vooral hoor, niet lees. Zij wordt gebruikt door bijvoorbeeld politici, debaters, mensen die hun mening graag kracht bij willen zetten. Ga er maar eens op letten; je zult het vaak horen.
De functie ervan is lijkt me om iets te benadrukken. Een argument dat van zichzelf misschien te weinig indruk zou maken, wordt overruled door een nog krachtiger argument met als trait d'union "sterker nog".
Soms is dit inderdaad het geval, vaak echter is het slechts een herhaling van zetten, een doorzichtige poging om (nog) meer indruk te maken.

Zijn er lezers die dit ook is opgevallen? Storend? In orde?

10 opmerkingen:

  1. Ik vind een en ander niet fout, het kan storend zijn als er sprake is van een stopwoord. Stopwoorden zijn per saldo storend.

    Echt opgevallen is het me niet, maar je hoort het inderdaad regelmatig.

    Wanneer een spreker zegt:
    Ik ben het niet met je eens, sterker nog, ik ben het absoluut niet met je eens, wil hij/zij zijn eerste zin "versterken", daar is niets mis mee als hij/zij in een flits van een seconde denkt, ik zei dit toch te zwakjes.

    henk d hoofddorp

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frans (beheerder)2 februari 2010 om 07:24

    Vandaag tijdens het vragenuurtje van de Tweede Kamer hoorde ik het "Sterker nog..." twee keer kort achter elkaar. Als je er op let, dan hoor je het elke dag wel enige malen op tv.
    Ik vind het ook niet fout, wel opvallend als mode-uitdrukking. Iets wat echt pas sinds enkele maanden naar voren komt. Sterker nog: ik hoor het de hele dag door. Dat is sterk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterker nog: ik hoor het al decennia.
    Niet als mode-uitdrukking.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reactie op Anoniem hierboven:

    Ja, de uitdrukking bestaat al veel langer, maar meer in de vorm van: Ik kan het je nog sterker vertellen. (hoor je nu veel minder)
    Waar ik op wees, is dat 'sterker nog' zich plotseling explosief heeft ontwikkeld, ruim een jaar geleden. Nu hoor je het nog steeds om de haverklap.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ruim een jaar verder en de uitdrukking is helaas ook op schrift populair geworden. Als je de volkskrant leest kom je de uitdrukking veel tegen, sterker nog: bijna op elke bladzijde, meestal afgekort tot "sterker:" Storend, vind ik. Het punt dat gemaakt moet worden verliest eerder aan kracht dan dat het er sterker van wordt...maar misschien ben ik een slappe oude zeur uit de vorige eeuw...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met deze slappe oude zeur uit de vorige eeuw is deze slappe oude zeur het geheel eens: storend. Het onkruid 'sterker nog' tiert nog steeds welig. Een normaal mens als jij en ik begrijpt niet dat mensen het uit hun strot krijgen. Ik zou terstond mijn mond spoelen; het is zo akelig popi.
    De schriftelijke versie in m.n. de Volkskrant was me nog niet zo opgevallen. Ik ga morgenvroeg deze roomsch-katolieke courant met gespitste ogen lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mij is zelf ook opgevallen dat dit woord nogal vaak gebruikt wordt, waarvan vaak op onnodige momenten. Ik vind stopwoordjes ook erg irritant, maar het probleem met een uitdrukking als "sterker nog" is dat het min of meer een zelfstandig begrip is geworden met zijn eigen nuances (net als dat blij en vrolijk niet helemaal dezelfde associaties oproepen, op zijn minst). Sterker nog(!), ik zou niet eens meer weten wat ik in de plaats moet zetten, waar ik deze uitdrukking (min of meer uit gewoonte waarschijnlijk) normaal nodig heb. Ik merkte dit net toen ik iets in het Engels aan het schrijven was, en er niet uit kwam, en me toen bedacht dat, als het Nederlands was, ik die term had gebruikt, en bedacht me daarna ook weer hoe irritant die term dus eigenlijk is. Maar om mijn geheugen weer op te frissen, of beter gezegd, om mij uit dit vervelende vastgelijmde patroon te verlossen, zou iemand mij kunnen zeggen wat ook alweer alternatieven zijn voor zulk soort situaties?
    heel erg bedankt, ik kan gewoon echt niets bedenken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hoor het opvallend vaak bij het koffie apparaat, zou het aan de koffie liggen of is het "haantjes" gedrag ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sterker nog !

    Ja ik heb het over jou, kan zo niet werken...........
    En ik ben niet de enige -:(

    BeantwoordenVerwijderen