Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

maandag 14 februari 2011

Waar is OPDAT gebleven?

Opdat
is een woord dat we allemaal kennen, maar dat bijna verdwenen is in ons dagelijks taalgebruik. We kennen het nog van de invuloefening in de les Nederlands. Maar daarna bleef het angstig stil rondom dit woordje 'opdat'.
Enkele dagen geleden begon -in de auto zittend- mijn vrouw een zinnetje. Ze dacht even na. Toen wilde ik plotseling het woordje 'opdat' voor haar invullen, om zo met haar de zin een fatsoenlijk vervolg te geven. Iets weerhield me.
Ik besefte dat ik dat woordje nooit gebruik en dat ik het ook nooit hoor of zie gebruiken. Een taalfossiel, terwijl het toch als een heel gewoon woordje oogt.
Het lijkt op zodat, soms is het synoniem, maar niet altijd. Betekenis: met het gevolg dat.

Ik pleit voor een terugkeer van dat mooie, simpele, aandoenlijke, functionele woordje 'opdat', opdat dit Nederlandse woord weer in al haar eenvoud kan gloriĆ«ren tussen de duizenden anglicismen die ons omringen.

Kijk hier voor uitleg en voorbeelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten