Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

maandag 26 maart 2012

Blonde soppende mokkels

Bij Jinek op Zondag zaten 2 modevrouwen (Fiona Hering en Karin Swerink) en psychiater Bram Bakker die kwam vertellen over zijn nieuwe boek over seks en seksverslaving. Terwijl de gastvrouw en de 2 modedames rode oortjes kregen bij  Brams woorden, twitterde iemand:


“Die blonde mokkels zitten te soppen”

Ik werd ‘helemaal blij’ van dit simpele zinnetje. Ik zal uitleggen waarom.
Drie keer de o-klank in een zin, klankrijm: blond-mokkel-soppen.
Vergelijk het beroemde dichtregeltje
‘Honderd klokken van Londen doen Londen bonzen’ (uit Maria Lecina)

Verder:
Blonde mokkels. Mokkels moeten blond zijn. Rooie mokkels bestaan niet. In mijn jeugd (60’er jaren) bestond het woord mokkel ook al. Het stond voor een ietwat uitdagend sexueel aantrekkelijk jong vrouwmens met getoupeerd blond haar. Zo’n type dat je als nozem uitnodigt achterop de buddyseat van de Kreidler plaats te nemen teneinde samen de snackbar op te zoeken.

Ik zou er niet aan moeten denken met een (blond) mokkel thuis te komen. Te ordinair voor woorden. Bovendien had ik geen rode Kreidler en was ik veel te gereformeerd.

Dan dat soppen. Ongetwijfeld een vies woord. Ook niet echt een woord uit de catechismus. Soppen is dit in ieder geval niet. Maar deze betekenis heeft het wel. (Ik durf het hier niet op te schrijven, klik maar op de link als u  per se vieze woorden wilt lezen; ik heb u gewaarschuwd.)

Van soppen krijg je rode oortje. Het is dat u het weet. Maar dat van die blonde soppende mokkels blijft een mooi zinnetje.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten