Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

donderdag 1 maart 2012

Over het gezag van woordenboeken

Een woordenboek gebruiken? In het digitale tijdperk waarin iedereen online is? Is Google het nieuwe woordenboek?
Onderstaande schreef ik als reactie op een artikel in Onze Taal over de strijd der woordenboeken.

Wie koopt er nog een woordenboek? Je moet opstaan, naar je boekenkast gaan, je verouderde woordenboek pakken, opzoeken, boek weer terug enz. Gedoe. We zoeken het woord online, op internet, met Google. Gaat een stuk sneller.
Ik vraag me af welk van de woordenopzoekhulpmiddelen in Nederland de meeste autoriteit heeft / zou moeten hebben. Dus het grootste gezag in taalland.
De Dikke Van Dalen, het Groene Boekje, het Witte Boekje, de ANS?  om er enkele te noemen. Vaak zoek ik online bij Taalhulp van Onze Taal.
In geval van een discussie of een woord goed of fout gespeld is, is mijn vraag aan de redactie van Onze Taal:
WIE/WAT HEEFT HET LAATSTE WOORD, IS HET MEEST GEZAGHEBBEND OP TAALGEBIED??


Geen opmerkingen:

Een reactie posten