Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

zaterdag 17 maart 2012

Rapportcijfer taal voor Diederik S.

Hoe spreek je als politicus? Hoe spreek je het volk toe? Hoe zet je een helder verhaal neer?
Hoe doet de nieuwe politieke leider van de PvdA Samson het?

Korte, heldere taal. Korte zinnen. Gemiddeld 10-15 woorden per zin. Geen of weinig bijzinnen. Geen vaktaal. Jip en Janneke-taal voor Henk en Ingrid en Fatima.
Zo willen wij het zien in de politiek

Diederik Samsom- fragment toespraak tot mini-congres PVDA op zat. 17 maart
"......
Of neem de mensen in de sociale werkvoorziening. Tijdens mijn campagne de afgelopen weken werd ik er bij vrijwel ieder bezoek over aangesproken. Door Alex, door Janine, door Marieke, door vele anderen. Zij verdienen hun inkomen, maar vooral hun zelfrespect in de beschutte arbeid. En ze zijn nu doodongerust over het wegsnijden van hun baan. En dan hebben wij een premier die het heeft over kansen pakken. Marieke, Alex, Janine en al die anderen pakten hun kans. En jij pakt die kans weer af, Mark. Jij berooft ze daarmee van hun baan, hun inkomen, en vooral van hun zelfrespect. En ik zal je tegenhouden. Omdat in een fatsoenlijk land alle mensen een eerlijke kans verdienen. ...."

Dit soort taal is wat ik mijn leerlingen voorhield. Kort, krachtig, helder. Veel enkelvoudige zinnen, geen moeilijke woorden. Een kind moet het kunnen begrijpen. Politieke taal voor  de gewone burger. Om de kloof te dichten.

Diederikje Samsom, goed gedaan jongen. Je krijgt van mij een 9.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten