Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

dinsdag 18 januari 2011

Taallogica -wie bepaalt wat goed is in de taal?

Taal is een samenstel van afspraken. Waarbij de logica vaak ontbreekt.
Een intrigerende vraag is en blijft: wie heeft nou ooit precies bepaald hoe je een bepaald woord moet schrijven, wie is de afzender en wanneer vond dat plaats? Je zou de bedenker van de schrijfwijze van het woord willen ondervragen: waarom zo en niet anders, want dat is logischer. Maar de bedenker heeft meestal geen adres. Zitten de meeste boosdoeners in de redactie van de Van Dale of het Groene Boekje? Leven zij nog, weten ze het zelf nog? Hoe kan het dat verschillende woordenboeken elkaar tegenspreken? Welk woordenboek heeft het grootste gezag en waarom?

Wij als eerzame taalliefhebbers blijven opgescheept zitten met prangende taalvragen. We zullen het moeten doen met die vaak idiote taalregels. Het is geen democratisch proces. Wel kun je zeggen: "Een taal is gansch een volk." D.w.z. dat wij samen de taal maken. Gaan we allen de fout in, dan wordt dat op enig moment gesanctioneerd, gefiatteerd.

Wie herinnert zich niet van vroeger die taalfouten op school die nu wel goedgekeurd worden?
Plotsklaps mag toch weer. Nachecken is geen contaminatie meer.
(wie heeft nog meer voorbeelden van wat vroeger pertinent fout was en nu goed? Reageer)

Vandaag las ik het woord Hitlergroet (met hoofdletter), maar hitlersnor schrijf je zonder hoofdletter. Logisch?

Wie streeft naar logica, hij/zij  neme een andere hobby dan taal!

De taaluitsmijter van vandaag:

Hoe schrijf je het voltooid deelwoord van inlineskaten ? Ik heb gisteren heerlijk geinl..................

3 opmerkingen:

  1. Een klasgenoot keek me laatst ongelovig aan toen ik memoreerde dat we vroeger spraken van iemands image in plaats van zijn imago. Een imago was een verschijningsvorm van een insect, staat me bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frans, de beheerder19 januari 2011 om 03:10

    Ik moet zeggen dat mijn huidige beoordelingen van taal vaak 'geprägt' worden door hoe je het ooit geleerd hebt op school. Het bewijs van 'zo heb ik dat vroeger op school geleerd' is niet altijd sterk en steekhoudend. Simpel omdat de taalregels in de loop der tijd zijn veranderd en omdat er tegenwoordig democratischer met taal wordt omgegaan. De strengheid van schoolmeesters bestaat niet meer. Wij houden niet van elite, laat staan van een taalelite. Behalve bij het Nationaal Dictee, dan hebben alle deelnemers weer een heilig ontzag voor het rode potlood. Losse woorden correct schrijven, is met behulp van internet goed te doen, maar begrijpelijk Nederlands schrijven is heel wat anders. Kun je niet opzoeken, behoeft naast veel ervaring ook taalgevoel en -inzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tegenwoordig vindt iedereen het heel normaal dat je `u heeft` zegt... in mijn ogen kan het nog steeds niet daar u gelijk is aan je en we nog steeds geen `je heeft` zeggen omdat dat raar is....

    BeantwoordenVerwijderen