Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

woensdag 30 november 2011

Duiven, duiven. God beware ze voor Spanjoolsche kogels!



In het provinviestadje Leyden is veel veranderd, net als in de gehele Lage landen. Zeker op het gebied van communicatie. Dit stukje gaat over duiven en internet, over 1574 en het begin van de eenentwintigste eeuw. Hoe kwam de Leyenaar in contact met de buitenwereld?

In het jaar 2001 zat ik in Leiden achter mijn pc, thuis en op mijn werk. Regelmatig hoorde ik een piepje en was er weer een berichtje in mijn MSN: weer die G. uit Enschede! Spannend, e-mail en MSN, de navelstreng tussen Leiden en de wereld.

In 1574 werd Leiden belegerd door de Spanjaarden. De Leyenaars barstten van de honger. Burgemeester Van der Werf bood de opstandige burgers aan dan maar zijn arm op te eten. Het Leids Ontzet zat er gelukkig al aan te komen, de Watergeuzen kwamen er aan. In de bittere ellende gloorde er hoop.

Op de achtste mei 1574 leek er antwoord te komen op de wanhopige brieven naar buiten. De arme burgerij keek omhoog. Men riep:

“Duiven, duiven!” “God beware ze voor Spanjoolsche kogels!” bidt menigeen. De gevleugelde boodschapsters gieren en zwieren boven de stad."

Er was nog geen spannende e-mail, van MSN’en had nog niemand gehoord. Er is veel veranderd!


(bron: De Navorscher 1851)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten