Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

vrijdag 18 november 2011

Red de puntkomma




Enkele weken geleden kreeg de dreigende verdwijning van het woordje 'het' veel aandacht in de media.
Ik wil u wijzen op de volgende dreigende verdwijning in onze taal. Dit keer gaat het niet om een woordje, maar om een leesteken: de ';' , oftewel de puntkomma.

(overigens, waar zie je dit nog?  ';' , )

Het gebruik van de puntkomma holt achteruit. Het is nooit een populair leesteken geweest. Ik denk omdat op school nooit fatsoenlijk is uitgelegd wanneer je dit leesteken in je teksten moet gebruiken.

Eerder publiceerde ik in dit blog over het gebruik en de functie. Samenvattend:
1. tussen 2 zelfstandige zinnetjes waartussen een sterke relatie bestaat
    Hij ging niet naar de markt; hij bleef liever lekker thuis. (liever)
2. achter de delen van een opsomming onder elkaar

Je ziet vaak dat mensen een puntkomma plaatsen waar een dubbelepunt hoort te staan (voor een uitleg of verklaring)

Vandaag heb ik zomaar enkele pagina's in de Volkskrant bekeken op puntkomma's. Ik vond er maar eentje, maar wel een hele foute: een puntkomma voor het woordje maar (; maar).

Persoonlijk vind ik de puntkomma wel een mooi, functioneel leesteken.
Ik verklaar me hierbij tot voorzitter van de nieuwe actiegroep

   "Red de puntkomma"



Geen opmerkingen:

Een reactie posten